سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 13 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۴:۲۴:۱۹

در نشست معرفی متدولوژی نقشه راه فناوری‌های دریایی عنوان شد
تلاش معاونت علمی برای دستیابی به استراتژی مشترک درحوزه دریا

باشگاه خبری فراساحل: دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در تلاش هستیم تا استراتژی‌‌های مختلف صنایع مربوط به این حوزه را بررسی کنیم تا سرمایه‌گذاری بر روی استراتژی مشترک بین تمامی این گروه‌ها صورت گیرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست معرفی متدولوژی نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور و تصویب آن که از مجموعه نشست‌های تنظیم سند راهبردی ستاد است، این نشست با حضور اعضای ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و نمایندگانی از ارگان‌های مرتبط با حوزه دریا برگزار شد. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در این نشست گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به جهت ارائه حمایت‌‌ها در حوزه‌‌های مختلف، علاقه‌‌مند‌ است یک نقشه راه وجود داشته باشد تا اگر قرار باشد حمایت‌های مالی و معنوی صورت ‌گیرد براساس یک سیاست و هدف مشخصی باشد. این راستا و هدف مشخص جز با همکاری متخصصین هر حوزه خاص مقدور نمی‌شود.


سیف افزود: سازمان‌ها و نهادهای دریایی مختلفی در حوزه دریا فعالیت دارند. این موضوع از آن جهت می‌تواند مهم باشد که ما به هر شکلی از این حوزه بهره ببریم به نفع سایر سازمان‌ها و نهادهای دریایی خواهد بود. بنابراین لازم است که مشترکات این حوزه شناخته ‌شود و مشخص شود که کدام سازمان‌ها علاقه‌‌مند برای فعالیت بیشتر در این حوزه هستند، کدام سازمان‌ها پروژه‌ای در دست اجرا دارند و چگونه می‌‌توان هم‌افزایی بهتری بین این نهادها به وجود آورد. وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های مشترک برای رسیدن به هم‌افزایی میان سازمان‌های مختلف مرتبط با دریا، ابراز کرد: از مهرماه سال جاری این اقدام را شروع کردیم و در ابتدا به تبیین نقشه علم و فناوری پرداختیم. همچنین به اقدامات و دستاوردهای دریایی کشورهای دیگر نیز پرداختیم و خواستار آن شدیم تا مجموعه‌‌ها و سازمان‌‌ها کمک کنند که با فعالیت‌‌هایی که در سازمان و ارگان خود انجام داده‌‌اند، تجارب و پیشنهادات در چنین نشست‌هایی تلفیق شوند تا به نتیجه بهتر دست یابیم. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی همچنین بیان کرد: هدف ما تنها نوشتن یک نقشه فناوری نیست. باید مشترکات بین ارگان‌های مرتبط، مشخص شود و اولویت‌های حوزه دریا، از آن استخراج شود. در نتیجه سازمان‌‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌‌توانند حمایت‌های لازم را صورت دهند.

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌‌تواند شرکت‌‌های دانش‌بنیان را در آن حوزه حمایت کند تا جهت واحدی پیدا کنند. در حقیقت، این موضوع، از اهداف اصلی نشست‌های ما در ستاد توسعه فناوری دریایی معاونت علمی است. سیف ابراز با ابراز امیدواری از اینکه در نشست‌های آینده بتوان به اهداف در نظر گرفته شده دست یافت. وی ادامه داد: برخی از اهداف در نظر گرفته شده در حوزه دریا و نقشه راه فناوری‌هایی دریایی، ممکن است با پژوهش به دست بیایند و برخی نیز با فناوری‌های روز. ما مشترکات استراتژی‌ها را بررسی می‌کنیم و از بعد ملی می‌بینیم که کدام استراتژی‌‌ها می‌‌توانند برای حوزه دریا بهتر جوابگو باشند، تا تمرکز خود را روی آنها قرار دهیم. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با بیان اینکه ما می‌خواهیم از اطلاعات و تجربیات فعالان حوزه‌های مختلف عرصه دریایی استفاده کنیم، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به هر صورتی که بتواند قصد حمایت از حوزه دریا را دارد. این حمایت‌ها می‌تواند به صورت تسهیلات ویژه یا در اختیار قرار دادن امکانات موجود در حوزه معاونت علمی باشد.

احتمال آینده‌های باورپذیر در اعمال تصمیم‌ها


براساس این گزارش، در ادامه این جلسه، دکتر امیر ناظمی مدرس مباحث آینده پژوهی پیرامون مبحث آینده‌نگاری توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در گذشته برای اخذ تصمیم‌ها اقدامی آغاز می‌شد و پیش می‌‌رفتند تا ببینند نتیجه به چه صورت است. اما امروزه باید آینده آن از پیش بررسی شود. وی عنوان کرد: پیش‌بینی آینده به این صورت نیست که تنها یک آینده محتمل را تصور کنیم. ما باید چندین آینده در نظر بگیریم که احتمال وقوع هیچ‌کدام بر دیگری بیشتر نیست. به این صورت که هر چند در آینده احتمال اتفاق دارند و ما باید برای تمامی آنها خود را آماده کنیم. ناظمی تاکید کرد: عدم قطعیت در تمامی تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد. مسئله اینجاست ما باید کاری انجام دهیم که احتمال آینده‌‌های باورپذیر بیشتری در اعمال تصمیم‌‌ها داشته باشد. که هیچ‌کدام خوب یا بد نیستند. زیرا ذات هر آینده سرشار از موفقیت‌‌ها است. همچنین کشورهای مختلف ممکن است در مورد مسئله‌ای مشترک، بازی‌‌های مختلفی انجام دهند و تصمیمات متفاوتی اتخاذ کنند.

این مدرس مباحث آینده پژوهی در آخر گفت: در مرحله اول تنظیم سند راهبردی باید تمامی استراتژی‌ها را جمع‌آوری کنیم. سپس روی آنها فیلترهای مختلف اعمال می‌‌شود. از جمله این فیلترها این است که هراستراتژی تا چه اندازه دغدغه‌‌های ما را پوشش می‌‌دهد؟ چقدر در آینده‌‌های دیگر پاسخگو است؟ همچنین بررسی آن براساس زمان‌‌بندی بسیار اهمیت دارد. ما باید بلندمدت نگاه کنیم اما کوتاه‌مدت علم کنیم. در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدابراهیم شفیعی مدیرکل فناوری وزارت نفت بیان کرد: ما چاه‌‌های مختلفی در خلیج‌فارس داریم که پیش از انقلاب توسط شرکت‌‌های خارجی حفر شده‌اند که عمق آنها به 83 متر می‌‌رسد. اما امروزه توانسته‌‌ایم چاهی در خزر با عمق 700 متر حفر کنیم که قدم بزرگی در پیشرفت عرصه نفتی دریا است. وی افزود: ما به فناوری حفر چنین چاه‌هایی دست پیدا کرده‌‌ایم و اقدامات حفر چاه دوم در حال انجام است. همچنین در تلاشیم تا بتوانیم نیازهای فناورانه این حوزه را بیشتر شناسایی کنیم. در ادامه این نشست خلاصه‌ای از جلسات و اقدامات گذشته در راستای تنظیم نقشه راه فناوری‌های دریایی بیان شد و حاضرین درباره مسائل عنوان شده به اظهارنظر پرداختند.



  کد خبر : 214
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :